donderdag 29 oktober 2009

Ochtendkoeien

Het voordeel van werken als fotograaf is dat je niet tijd en plaats gebonden bent. Mijn vriend zit een tijdje in Zeeland voor een project en het leek me leuk om hem een paar dagen op te zoeken. Ik heb een laptop mee en werk overdag vanuit de plastike, maar zeer rustig gelegen, bungalow en in de avonden zijn we gezellig samen.

Op weg naar Zeeland hoor ik op de radio dat er zeer dichte mist is voorspeld de volgende ochtend. Met dit gegeven in mijn achterhoofd stap ik 's ochtends vroeg de auto in om wat foto's te maken. Een beetje tegen mijn natuur in want ik heb niet zo veel met landschap fotografie, maar dit keer wint mijn nieuwsgierigheid naar het het landschap het van mijn fotografievoorkeur.

Ik denk dat ik vijf minuten rijd alvorens er een paar prachtige koeien voor mij opdoemen. Ik parkeer mijn auto op een boeren oprit en heb wederom binnen vijf minuten een paar oerhollandse foto's gemaakt. Het zijn net schilderijtjes!

Even een lesje licht: In Nederland kennen we het verschijnsel 'Hollands licht'. Er is hier zoveel water dat dit een weerkaatsing geeft op de wolken en het land. Het geeft een typische lichtval die alleen in Nederland voorkomt en een grote inspiratie is en is geweest voor velen beroemde schilders.

In photoshop maak ik de witte stukken koe nog wat witter en geef ik de lucht nog een extra Hollands tintje. Dank je wel koeien dat jullie daar stonden vandaag! Mijn dag is vroeg, maar erg fijn begonnen...





1 opmerking:

  1. Wauw Amy, heel erg mooi! Ben zowiezo (is dat een echt woord?) onder de indruk van je werk. Je bent goed bezig :) Groetjes, ook voor Wouter.

    Saar, ook namens Rein.

    BeantwoordenVerwijderen